The ESG Omnibus

Omnibus u kontekstu ESG-a

Saznajte više o ključnim predloženim regulatornim izmjenama i njihovom utjecaju na vaše poslovanje

Što je Omnibus u kontekstu ESG-a?

Omnibus je naziv paketa mjera pojednostavljenja koji je Europska komisija predstavila 26. veljače 2025. godine, s ciljem uspostave usklađenog okvira za održivost i pojednostavljenja europske regulative na području izvještavanja i dužne pažnje, osobito u dijelu gdje dolazi do preklapanja zahtjeva. Glavni ciljevi ovog prijedloga su:  

  • pojednostaviti regulatorni okvir i smanjiti troškove za poduzeća 
  • uskladiti postojeće zahtjeve izvještavanja o održivosti
  • zaštititi mala i srednja poduzeća od nesrazmjernih učinaka prelijevanja administrativnog opterećenja
  • očuvati predanost Europske unije ciljevima održivosti

Važno je napomenuti da je ovaj paket još uvijek u fazi prijedloga. Očekuje se da će biti predmetom ubrzanog zakonodavnog postupka te da su moguće dodatne izmjene.

Video

ESG Omnibus Paket

0:01:41
More tools
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript

Ovaj paket unosi pojednostavljenje i proporcionalnost u propise EU-a o održivosti. Predstavlja priliku za poduzeća da se usmjere na one teme koje su doista važne za njihovo poslovanje, okoliš i društvo.

Slaven Kartelo, Partner, Voditelj odjela ESG usluga

Vodič kroz Omnibus u kontekstu ESG-a

Predložene mjere pružaju organizacijama priliku da zauzmu pažljiviji pristup prema održivosti i daju prednost strategiji pred usklađenošću s propisima. Dodatno vrijeme i (očekivani) revidirani Europski standardi izvještavanja o održivosti (ESRS) omogućuju proporcionalniji pristup i pomažu organizacijama da jasno definiraju svoje ciljeve i utvrde izazove na području održivosti prije nego što  budu obvezne o njima javno izvještavati. 

Iako je najavljeno da će ESRS biti revidiran, važno je da organizacije mudro iskoriste ovo prijelazno razdoblje. Utvrdili smo nekoliko ključnih pitanja za različite kategorije obveznika izvještavanja:

  • Pažljivo pratite revizije Europskih standarda za izvještavanje o održivosti (ESRS)
  • Ažurirajte svoju analizu dvostruke materijalnosti (DMA) u skladu s potencijalnim novim smjernicama kako biste se usredotočili na doista relevantna pitanja održivosti
  • Nastavite s integracijom održivosti u poslovne prakse te uskladite korporativno upravljanje i izvještavanje unutar organizacije
  • Ponovno procijenite svoj revidirani pristup izvještavanju u svjetlu predloženih zakonskih izmjena
  • Odmah provedite analizu dvostruke materijalnosti (DMA) kako biste utvrdili ključne strateške teme za izvještavanje, jer ona i dalje ostaje temelj CSRD-a
  • Iskoristite dodatne dvije godine za utvrđivanje početnih vrijednosti i izradu strategija za najvažnije teme održivosti prije postavljanja ciljeva i objave podataka
  • Nastavite s ključnim aktivnostima, poput procjena rizika povezanih s klimom i ljudskim pravima, koje su obuhvaćene drugim propisima
  • Pripremite se za izvještavanje prema CSRD-u jasnim definiranjem uloga i odgovornosti u odjelima za financije, održivost i strategiju te povezanim područjima poslovanja. Uskladite korporativno upravljanje i iskoristite dodatno vrijeme za uspostavu i ispitivanje procesa izvještavanja
  • Iskoristite sve pripreme koje ste već napravili kako biste ažurirali svoju strategiju održivosti
  • Ako još niste započeli, iskoristite (nadolazeće) standarde dobrovoljnog izvještavanja za određivanje strateškog smjera te smjera izvještavanja
The ESG Omnibus

Najnovije informacije o Omnibusu

Omnibus se sastoji od dvije glavne komponente, koje imaju pravni oblik direktive EU-a. Prva komponenta odnosi se na promjene u sadržaju CSRD-a, CSDDD-a i taksonomije EU-a, dok druga komponenta uključuje promjene u opsegu i vremenskom okviru ova tri zakonodavna akta.

The ESG Omnibus

Najnovije izmjene CSRD-a

U nastavku su sažeti predloženi zahtjevi vezani uz opseg i vremenski okvir primjene Direktive o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD):

  • Poduzeća koja su već bila obveznici izvještavanja za financijsku godinu 2024. (prvi val), a imaju više od 1000 zaposlenika, ostaju obuhvaćena direktivom. 
  • Velika poduzeća i matična društva velikih grupa s neto prometom većim od 50 milijuna eura ili ukupnom bilancom većom od 25 milijuna eura, koja imaju više od 1000 zaposlenika (drugi val), također ostaju u opsegu primjene, ali će za financijsku godinu 2027. izvještavati tek 2028. godine. Time se uvođenje obveze izvještavanja za ovu skupinu odgađa za dvije godine u odnosu na prethodni planirani rok.
  • Za poduzeća sa sjedištem izvan Europske unije, prag prihoda povećava se sa 150 milijuna eura na 450 milijuna eura.

Osim toga, uvedene su i dodatne izmjene sadržaja obveza izvještavanja:

  • Poduzeća koja su obveznici izvještavanja ne bi trebala tražiti dodatne podatke o održivosti od malih i srednjih poduzeća (MSP-ova) u svom lancu vrijednosti osim onih podataka koji su predviđeni standardom dobrovoljnog izvještavanja za MSP-ove.
  • Mala i srednja poduzeća uvrštena na burzu više neće morati izvještavati u skladu sa standardima za mala i srednja poduzeća uvrštena na burzu, ali mogu dobrovoljno izvještavati prema standardima dobrovoljnog izvještavanja za mala i srednja poduzeća (VSME), baš kao i ostala mala i srednja poduzeća. 
  • Sektorski standardi za izvještavanje o održivosti više se neće izdavati.
  • Prvi skup europskih standarda za izvještavanje o održivosti (ESRS) bit će revidiran kako bi se smanjio broj obveznih podataka. 
  • Do 2026. godine bit će dostupne dodatne smjernice za izražavanje ograničenog uvjerenja revizora.
  • Ukinut je zahtjev za usvajanje standarda za izražavanje razumnog uvjerenja revizora kako bi se izbjegli povećani troškovi povezani s izražavanjem uvjerenja.

Najnovije izmjene CSDDD-a

Izmjene Direktive o dužnoj pažnji za održivo poslovanje (CSDDD) uzimaju u obzir načelo proporcionalnosti i zajedničke odgovornosti, a istovremeno zadržavaju njezinu suštinu. Ključne izmjene uključuju:

  • Odgoda roka za prvi val poduzeća obuhvaćenih direktivom (s prometom iznad 1,5 milijardi eura i više od 5000 zaposlenika) s 26. srpnja 2027. na 26. srpnja 2028. godine, čime se usklađuje početak primjene s drugim valom. Za ostala poduzeća obuhvaćena direktivom zasad se ne očekuje odgoda. 
  • Obveza usvajanja tranzicijskog plana za ublažavanje klimatskih promjena ostaje na snazi, uz manje izmjene.
  • Direktiva uvodi novi pristup dubinskoj procjeni, s naglaskom na izravne poslovne partnere. Neizravni dobavljači mogu i dalje biti uključeni ako postoje vjerodostojne informacije o potencijalno štetnim utjecajima. 
  • Kao i kod CSRD-a, zahtjevi prema malim i srednjim poduzećima (MSP-ovima) bit će ograničeni na podatke propisane standardom za dobrovoljno izvještavanje o održivosti.
  • Svaka država članica EU-a određivat će vlastite financijske kazne za neusklađenost s propisima, ukida se minimalna gornja granica od 5% prometa na globalnoj razini, a Europska komisija će dodatne smjernice razvijati u suradnji s državama članicama.
  • Države članice neće moći donositi strože nacionalne mjere od onih propisanih direktivom u pogledu obveza dužne pažnje.

Najnovije izmjene Uredbe EU-a o taksonomiji

Većina predloženih izmjena Uredbe o taksonomiji odnosi se na sadržaj i opseg obveza izvještavanja:

  • Taksonomija EU-a i dalje se primjenjuje na velika poduzeća koja u prosjeku imaju više od 1000 zaposlenika i ostvaruju neto prihode veće od 450 milijuna eura.
  • Za velika poduzeća s više od 1000 zaposlenika, ali s neto prometom manjim od 450 milijuna eura, izvještavanje prema taksonomiji bit će dobrovoljno.
  • Uvedeni su pojednostavljeni obrasci za izvještavanje koji smanjuju administrativno opterećenje kako za nefinancijska, tako i za financijska poduzeća. Za nefinancijska poduzeća broj traženih podataka smanjuje se za 66%, a za kreditne institucije za 89%.
  • Odgođeno je izvještavanje o određenim ključnim pokazateljima uspješnosti (KPI) za kreditne institucije do 2027. godine.

 

Za više informacija pogledajte opću publikaciju EU-a s najnovijim dodatnim ažuriranjima, kao i dodatne službene smjernice Europske komisije u rubrici „Pitanja i odgovori (Q&A)”. Na raspolaganju vam je i PwC-ov dokument Global Viewpoint.

Sljedeći koraci: Vremenski okvir za primjenu Omnibusa

Prijedlog Omnibusa objavljen je 26. veljače 2025. godine.

Dvije komponente Omnibusa (prijedlog o sadržaju i prijedlog o „zaustavljanju sata“) bit će usvojene zasebno:

  • Prijedlog o „zaustavljanju sata” trenutačno je predmetom ubrzanog zakonodavnog postupka. Europski parlament odobrio ga je 3. travnja 2025. godine, a očekuje se da će biti objavljen u Službenom listu Europske unije do ljeta 2025. godine. Države članice imat će rok do 31. prosinca 2025. za unošenje potrebnih izmjena u svoj nacionalni zakonski okvir.   
  • Prijedlog koji se odnosi na sadržaj još uvijek mora proći redovni zakonodavni postupak te ga moraju usvojiti oba suzakonodavca (Europski parlament i Vijeće Europske unije). Europsko vijeće pozvalo je te institucije da postupak dovrše do kraja godine, no očekuju se moguće izmjene. Nakon usvajanja, sve države članice imat će rok od dvanaest mjeseci za prijenos sadržaja direktive u svoje nacionalne zakonske okvire.

Predložene izmjene delegiranih akata Uredbe EU-a o taksonomiji treba usvojiti još samo Europska komisija. Nakon objave, one će postati izravno primjenjive u svim državama članicama EU-a, bez potrebe za prenošenjem u nacionalne zakonske okvire. 

Europska komisija naložila je EFRAG-u da do 31. listopada 2025. godine pripremi tehnički savjet o novom ESRS-u. Komisija planira usvojiti revidirani ESRS najkasnije šest mjeseci nakon objave direktive u Službenom listu Europske unije.

Očekivana vremenska crta za razvoj novih ESRS-a (Europski standardi za izvještavanje o održivosti):

Expected timeline for the development of the new ESRS

Omnibus u širem kontekstu 

Tijekom godine, Kompas konkurentnosti EU-a i Program rada Europske komisije za 2025. godinu pružaju smjernice za budući razvoj zakonodavstva Europske unije. Među ključnim inicijativama ističu se sljedeće:

ESG Omnibus in broader context

Kontaktirajte nas

Slaven Kartelo

Slaven Kartelo

Partner, Voditelj ESG usluga, PwC Croatia

Amorella  Horvat Topić

Amorella Horvat Topić

Viša menadžerica, Odjel ESG usluga, PwC Croatia

Ostanimo povezani: