Uredba o digitalnoj operativnoj otpornosti (DORA)

hero image

Dana 16. siječnja 2023. godine stupila je na snagu Uredba o digitalnoj operativnoj otpornosti (DORA)

U današnje je vrijeme informacijska i komunikacijska tehnologija (IKT) ključna za financijsku industriju, a količina podataka koja se svakodnevno obrađuje neprekidno raste. Do stupanja na snagu DORA-e, regulatorno okruženje u pogledu operativne otpornosti i usklađenosti financijskih subjekata u Europi bilo je prilično heterogeno. Na primjer, bankarske institucije suočavale su se sa znatno višim regulatornim standardima na papiru u usporedbi s drugim financijskim subjektima, poput društava za upravljanje, upravitelja alternativnih fondova i osiguravajućih društava.

 

Uvod

Od siječnja 2025. godine, oko 22.000 financijskih subjekata koje regulira EU (npr. banke, osiguravajuća društva, društva za upravljanje, upravitelje alternativnih investicijskih fondova i očekivane pružatelje usluga financijskog posredovanja) morat će se pridržavati jedinstvenih regulatornih standarda koji imaju dva glavna cilja:

  • uspostaviti, provjeriti i ocijeniti operativnu cjelovitost usluge i operativnog modela kako bi se osiguralo kontinuirano pružanje kvalitetnih financijskih usluga, čak i u slučaju poremećaja, i

  • smanjiti rizik od zaraze unutar financijskog sustava EU-a propisivanjem usklađenog minimalnog standarda za digitalnu operativnu otpornost.

Koje područja pokriva DORA?

DORA uspostavlja nekoliko ključnih stupova s detaljnim i specifičnim zahtjevima koje je potrebno razmotriti. Osim navedenih stupova, DORA naglašava zahtjeve na području upravljanja, s posebnim fokusom na specifične vještine i stručnost, uključenost i razumijevanje IKT-a na lokalnoj razini upravljanja, kao i uspostavu nove kontrolne funkcije druge linije za nadzor operativnih IKT rizika.

U nastavku je naveden pregled područja relevantnih za različite stupove DORA-e.

  • Izvještavanje o IKT incidentima i kibernetičkim prijetnjama 
  • Analiza temeljnog uzroka uslijed IKT incidenata 
  • Utvrđivanje područja za poboljšanje i izvještavanje o njima 

  • Izvještavanje o IKT incidentima i kibernetičkim prijetnjama 
  • Analiza temeljnog uzroka uslijed IKT incidenata 
  • Utvrđivanje područja za poboljšanje i izvještavanje o njima

  •  Godišnje aktivnosti testiranja na području IKT-a 
  • Penetracijsko testiranje usmjereno na prijetnje 
  • Suradnja s vanjskim pružateljima IKT usluga

  • Izvještavanje o registru svih eksternalizacija
  • Osiguravanje potpunog nadzora nad uslugama vanjskih dobavljača
  • Provedba specifičnih ugovornih odredbi

  • Protokoli za razmjenu informacija o prijetnjama
  • Suradnja među pouzdanim mrežama financijskih institucija
  • Mehanizmi za procjenu razmijenjenih podataka i naknadno postupanje

DORA stupa na snagu u siječnju 2025. godine – kako se pripremiti?

DORA je sveobuhvatna regulativa koja će značajno utjecati na svaku organizaciju. Preporučujemo sljedeći pristup:

Digital Operational Resilience Act - Steps
Digital Operational Resilience Act - Steps

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Kontaktirajte nas

Bruno Čurčija

Bruno Čurčija

Direktor, Odjel sigurnosti i upravljanja rizicima, PwC Croatia

Igor Hitrec

Igor Hitrec

Viši menadžer, Odjel ​sigurnosti i upravljanja rizicima, PwC Croatia

Ostanimo povezani: